Bøger og artikler

 

Anerkendelse i børnehøjde

Med udgangspunkt i systemisk tænkning beskriver bogen en anerkendende og værdsættende praksis, som inddrager både børn og voksne.

Bente Lynge forfatter til artiklerne:

- Fortællinger om en åben rådgivning

  1. -På skattejagt i undervisningsmiljøet


Red.:Berit Hertz, Frank Iversen, Dansk Psykologisk Forlag, 2004

Anerkendende pædagogik

En lettilgængelig indføring i hvad anerkendende pædagogik handler om, hvordan den praktiseres, hvordan den virker – og hvorfor den virker.

Ved at fokusere på ressourcerne og det værdifulde er det muligt gennem en anerkendende og værdsættende pædagogik at eksperimentere med at forfine praksis, så oplevelsen af at føle sig set, hørt og forstået kan frisætte kræfter til at være, at lære og til at skabe – selv og sammen med andre.


Dansk Psykologisk Forlag, 2007

Slip anerkendelsen løs

Appreciative Inquiry (AI) er en ny udviklingsmetode og -tankegang, som gennem læreprocesser tilfører både private og offentlige arbejdspladser nye dimensioner og perspektiver til arbejdet med organisations- og personaleudvikling. Appreciative Inquiry vender så at sige vores opmærksomhed på hovedet.


Mads Ole Dall, Solveig Hansen, Vibeke Bastide, Bente Lynge og Frank Iversen

Frydenlund, 2001.

Ha´ det godt i skolen                                      

Elevguide til Ha' det godt i skole

- et forløb om undervisningsmiljø i 5.- 8. klasse.

Lærerguide til Ha' det godt i skolen

- et forløb om undervisningsmiljø i 5.- 8. klasse.

H. Muurholm og B. Lynge, DCUM, Dansk Center for Undervisningsmiljø

Englen i kridtcirklen

En interviewundersøgelse blandt elever, forældre og lærere om skole-hjem samarbejde.

Bente Lynge, N. Kochs Skole, Århus

Fornemmelse for anerkendelse af Bente Lynge

Anerkendelse og læring. Kognition & Pædagogik nr. 68 - 2008 - 18. årgang. René Kristensen.


Artikler

Appreciative Inquiry og Anderkendende Pædagogik

af Bente Lynge

Pædagogiske trends. Kognition & Pædagogik nr. 79 - 2011 - 21. årgang. Frans Ørsted Andersen m.fl.

Anerkendelsens landskab af Bente Lynge og Laila Mandal

0 - 14, Tema: Anerkendende Pædagogik i hverdagen, Nr. 1/2009, 19. Årgang, marts 2009

Dansk Pædagogisk Forum

TilbageOm_mig.html
TilbageOm_mig.html

Sind i sigte

Mentalisering for begyndere 

giver dig indsigt i de færdigheder, vi skal mestre for at mentalisere, hvordan vi udvikler dem, og hvad vi har brug for undervejs.  Formålet er at skabe bro mellem bogens indhold og læserens erfaringer og hverdag.


Sind i sigte

Mentalisering i skolen

fører dig ind i skolens verden med mentaliseringsbrillerne på. Gode evner til mentalisering gør det både lettere at undervise og at lære noget i skolen, og en mentaliserende indstilling fremmer sundhed, motivation, mestering og samhøringhed samt underviserens didaktiske muligheder. 

Dansk Psykologisk Forlag, 2015                                  Se Folkeskolens anmeldelse