Anerkendende Pædagogik

 

Nyere udviklings- og neuropsykologi hjælper os til at forestå, at anerkendende pædagogik handler om andet og mere end at rose i flæng eller at pakke børnene ind i vat.


Anerkendende pædagogik handler om at skabe et godt grundlag for at klare de udfordringer, vi støder på, om om at tage ved lære af de situationer, vi lykkes med.


Anerkendelse skaber tryghed og øger selvværdet - og frisætter derfor energi til at gi' sig i kast med livet.


Værdsættelsen viser, at andre sætter pris på os og på det, vi gør. Derfor øger anerkendelse og værdsættelse fornemmelsen af tilknytning og ansvarlighed.


Det er min erfaring, at når vi taler om anerkendende pædagogik, er det en fordel at kaste et blik på, hvad der sker i tilknytningsprocessen, og på de samspilsformer, vi udvikler gennem de tidlige nære relationer. Hermed får vi et godt fundament for at forstå, hvordan vores hjerner har brug for at udvikle relationelle færdigheder, som vi har brug for livet igennem.

Anerkendelse er ikke et nyt pædagogisk fif, men et gammelt relationelt fænomen.


 
TilbageOplg_%26_kurser_gammel.html